About

criticalMOTteaching ist ein Blog, der sich mit universitärer Lehre in den Bereichen Management, Organisation und Personal beschäftigt. Der Fokus liegt auf Lehre, die inspiriert ist von Ideen wie Gerechtigkeit, Demokratisierung und Solidarität sowie dem Generieren von Alternativen zu hegemonialen und etablierten Formen von Organisation (bzw. des Organisierens) und Arbeit (bzw. des Arbeitens).

Ziel des Blogs ist es, ein solches Projekt didaktisch und insbesondere methodisch zu unterstützen, indem eine Art virtueller ‚Methodenkoffer’ aufgebaut wird, aus dem sich Dozentinnen und Dozenten bedienen können. Wir haben festgestellt, dass kritische Lehr- und auch Bildungsprojekte ein erhebliches Maß an Kreativität erfordern; Kreativität, die bereits vielfältige methodische Angebote und Ideen hervorgebracht hat, welche jedoch in der Regel weit verstreut sind. Dieser Blog möchte die unterschiedlichen Methoden und Möglichkeiten, kritisches Gedankengut an Hochschulen zu vermitteln, zusammenzuführen. Er will es somit den Lehrenden erleichtern, mit den Studierenden in einen Dialog über kritisches Denken und Handeln zu treten.

Sprachlich vereinigt diese Blog sowohl deutsche als auch englische Beiträge, da einerseits beide Communities viel beizusteuern haben, und andererseits der Blog in verschiedene internationale Communities kritischer Management, Organisations- und Personallehre (und Forschung) ausstrahlen möchte.

English Version

criticalMOTteaching is a blog about undergraduate and graduate teaching in the areas of management, organization and human resources. The blog pays particular attention to university teaching that is inspired by the ideas of equity, democracy, and solidarity, in addition to education that wants to introduce alternatives to the hegemonic and established knowledge about organizations (or organizing) and work (or working).

The blog aims to support this project methodically as well as didactically through collecting teaching materials and setting up an open access pool of methods and ideas for academic teachers. In our opinion, critical teaching and education requires a tremendous degree of creativity; creativity that has already generated numerous teaching ideas, which are fairly scattered, though. This blog seeks to provide a platform in terms of collecting different methods and possibilities to teach critical thinking within management education. Thus, it aims at supporting university teachers’ strive to establish with their students a critical dialogue on thinking and acting critically.

This blog combines German and English posts. On the one hand, both research and teaching communities have a lot to contribute to the topic. On the other hand, this blog wants to be accessible for different international communities of critical management, organization and human resource teaching.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s